Prima Pagina arrow Articole Critica arrow REFLEXELE APEI
 
 
Iulia Halaucescu
Prima Pagina
Note Biografice
Expozitii
Premii
Articole Critica
Casa Halaucescu
Galerie
Interviu
Bibliografie
Iulia Halaucescu

 

Familia Versescu

Mama

Bunica

La bradul uscat din Suhard

REFLEXELE APEI

REFLEXELE APEI

 

Iulia Halaucescu va continua sa se defineasca, credem, ca rapsod inspirit al Bicazului si imprejurimilor sale. O calitate particulara a privirii imperecheaza armonios medii diferite, arhitectura naturii si arhitectura oamenilor, maretia sobra a peisajului si maretia efortului uman, care i se adauga parca in chipul cel mai firesc. Imaginile sale au pregnanta si monumentalitate, rigoare constructiva, o perspective sintetica asupra realitatii, au densitati si transparente lichide, cu limpezi reflexe solare, au in primul rand o robusta si stenica franchete care rascumpara pentru noi toate dulcegariile unei tehnici – acuarela – devenita “gen”. Interesant de observat, chiar si atunci cand picteaza flori, Iulia Halaucescu ocoleste postura sentimental – descriptiva, cultivand desfasurari ample, anume dominante cromatice si de ritm, prin care ne apropie structura unei lumi aparte, sustrasa, cu o mai larga intelegere a lucrurilor, poetizarilor facile. Florile evoca, astfel, pulsul vital al naturii si nu ornamental vegetal, elementele expresive ale unei totalitati si nu “buchetul”, viata si nu gustul decoratorului de interioare.

Exista in expozitie si lucrari mai diluate. Ne gandim la acele panorame vizuale, ce staruie in amintirea sa de calator, lipsite de substantialitatea si tensiunea interioara a celor binecunoscute, ori la portret unde se poate constata o diminuare a adancimii, a fortei de sugestie, fie si in ciuda unor apreciabile virtuti formale, dobandite, se intelege printr-o practica indelungata a culorii de apa.Vorbind de portret, vom ramane concluziv, la ideea ca Iulia Halaucescu a dat picturii noastre unul dintre cele mai adevarate si generoase portrete ale peisajului din imprejurimile Neamtului.

Extensia motivelor nu valideaza cu necesitate rezultatele scontate. In arta exprimam convingator numai ceea ce cunoastem profund, iar in acuarela, ca sa nu parasim terenul discutiei, acea fericita si stralucitor – fulgeranta oprire a clipei presupune o acumulare spirituala cu mult mai putin “impresionista” decat se banuieste. Spontaneitatea tehnicii nu se vadeste a fi o conditie a “rapiditatii” trairii, ci mai degraba a specifitatii posibilitatilor sale si harului concentrarii elocvente, exemplificative pentru vocatia creatorului si experienta acumulata de el.

In cele mai multe si izbutite lucrari, Iulia Halaucescu se dovedeste un virtuoz al acestei simple dar atat de dificile tehnici; pandita la tot pasul de ticuri si inconsistente seductii; un artist care si-a impus personalitatea prin acuarela si care a reusit sa confere acesteia un stil viabil, bogat in intelesuri si consecinte

 

                                                                          Cornel Radu Constantinescu

 

SiteMap © 2017 Iulia Halaucescu - Fundatia culturala Iulia si Petronius Halaucescu
Concept realizat de catre Firma de web design
 
WEB DESIGN SITECONSTRUCT